De Kracht van Informatie

De Kracht van Informatie

Vandaag starten wij met de eerste blog van Software Connection waarin wij beslissers in organisaties nieuwe inzichten, overzicht en vooruitzichten willen meegeven op het vlak van informatiemanagement en informatie als dominante productiefactor.

 
Centraal in deze blog staat de snelle groei van de kracht van informatie in en om organisaties, waarmee we beslissers willen aanspreken op de enorme belangen -do or die- van sterk informatiemanagement in een digitaliserende samenleving.
 
Informatiemanagement heeft zich in een razend tempo ontwikkeld van een facilitaire dienst tot een strategische kerncompetentie voor iedere organisatie en met een disruptieve impact in nagenoeg elke maatschappelijke sector. Met alle gevolgen van dien.
 
Voor ICT leiders is dit een grote uitdaging én tegelijk een echte buitenkans.
 
De reikwijdte en impact van informatie in onze maatschappij neemt reusachtige vormen aan en zal nog verder groeien. Informatie kan landen, sectoren, organisaties, mensen sterk of kwetsbaar maken. De impact van informatie is inmiddels groter dan die van kapitaal.Wat zijn nu de drijvende krachten achter de stormachtige krachtsontwikkeling van informatie?
 
Ten eerste hebben de ontwikkelingen van cloud computing en mobiel internet er samen voor gezorgd dat informatie in principe altijd en overal beschikbaar is. Hierdoor kunnen organisaties klanten fundamenteel anders van dienst zijn en met hen samenwerken. Als gevolg hiervan ontstaan nieuwe bedrijfsmodellen én aardverschuivingen in markten en marktverhoudingen.
 
Ten tweede, en misschien wel nog belangrijker, hebben de sociale media het alleenrecht op de massacommunicatie van de traditionele media doorbroken. Als positief effect hiervan zie je dat organisaties direct met hun doelgroepen in contact kunnen treden en de maatschappij veel transparanter is geworden.
 
Onder dit vergrootglas moeten organisaties meer dan ooit hun beloftes maximaal nakomen. Gebeurt dat namelijk niet, dan worden ze hiervoor direct door hun klanten, hun prospects en de rest van de wereld op hun vingers getikt. Daarna duurt het niet lang meer voordat zij hun vertrouwens- en voorkeurposities verliezen in markten en de samenleving. En dan is de schade vaak niet meer te overzien.
 
Het gevaar groeit, dat de onmisbare functies van de media, om informatiebronnen te controleren en hoor en wederhoor toe te passen, worden omzeild. Hierdoor wordt het wereldwijde web een nieuw en ruw Wilde Westen, waar iedereen maar ongecontroleerd vanuit de heup met informatie kan schieten op alles wat en iedereen die beweegt.
 
Opwindend groot zijn de uitdagingen voor moderne ICT managers, om dit allemaal in goede banen te leiden. Wij helpen hen daaraan een hoogwaardige invulling te geven.

Sorry, comments are closed for this post.